h1

Föreläsning om läsande och skrivande

Föreläsningen innefattar flera praktiska övningar. Här får lärare, personal och andra själva fundera på vad det innebär att skapa, att lära och att tänka nytt. Vad består en berättelse av? Vad är en skrivprocess? Och vad är en bra bok, egentligen? Kan man skriva egna berättelser som blir spännande? Kan vem som helst skriva spännande berättelser? Och hur förmedlar man läsglädje och samtalar med barn om läsning?
 

Så skriver du för unga av Ylva Carlsdotter Wallin
Så skriver du för unga av Ylva Carlsdotter Wallin

Inspirationsdagar för både lärare och elever

Blåklintsskolan i Mjölby kommun startades ett skriv- och lästema. Under skolans utvecklingsdag som hölls på Storgården i Rimforsa ville rektorn ha med ett eget författarbesök bara för personalen för att inspirera dem.

Jag föreläste om mitt författarskap och om att läsa och skriva. De fick även prova på att själva göra skrivövningar. En av uppgifterna var att skriva en historia om deras egen barndomsgata – men att ljuga tre gånger. Alla skrev, inklusive initiativtagande rektor som var den som ljög värst.

En månad senare kom jag tillbaka och träffade alla femteklassare på författarbesök. Lärarna hade då använt flera av mina skrivövningar de själva hade fått pröva på för sina egna elever och fann det lättare att motivera och genomföra skrivövningar efter sin egen inspirationsdag. Upplägget var inspirerande både för mig och lärarna, och det var dessutom en glädje att komma till en skola och kunna hälsa igenkännande på alla i lärarrummet redan när man anländer.

Under klassbesöken märktes lärarnas trygghet och inspiration på att eleverna var extra berättarvilliga och flera roliga historier hann skapas tillsammans innan dagen var slut.

För bokning och arvodesfrågor är det enklast att gå via Författarförmedlingen.
 

Hur förmedlar man läsglädje och samtalar med barn om läsning? Och vad är en bra bok?
ur Föreläsning om läsning med Ylva Carlsdotter