h1
ylva_carlsdotter_wallin

Att få idéer

Det är inte särskilt svårt att få en bra idé. Många blandar ihop en bra idé, eller kanske till och med ett helt koncept, med konsten att berätta en bra historia. Idé och färdig bok är inte samma sak. Det är vägen från bra idé till väl genomfört manus som utgör det arbete en författare stångas med.

Ibland dyker idéer upp, de får forma sig under en tid och till slut sätter du dig och samlar ihop tankarna. Då kan du kanske skriva ned berättelsen ganska fort, för sedan nå ett slags stopp. Du vet inte längre vad du ska skriva, berättelsen har tagit slut. Ofta handlar det om att du skirvit ett extremt utförligt synopsis. Det är då det är dags att gå tillbaka och läsa igenom scenerna och börja gestalta dem, vila i dem, utveckla dem och fundera över dramaturgi och innehåll. Det är bearbetningen med att putsa och formulera om så att din ide och det du har skrivit verkligen blir så bra som det kan bli som behöver din tid och omsorg.

Något som många vuxna med försörjningsplikt inte har är tid. Det kan vara ambition och vilja som avgör. Kanske är det som skiljer Barbro Lindgren från alla som drömmer om att skriva böcker – hon har satt sig ned och skrivit färdigt boken. Men även bland publicerade författare finns både välskrivna genialiska intriger på tjugo ord, och mindre genialiska ordrika halvbra berättelser. Det är helt enkelt en konst att både ha en bra idé och ta sig tiden, och dessutom veta hur du gestaltar en historia och att göra det med finess.

Sedan gäller det också att ha något att berätta och drivkraften att göra det. Ibland vet du inte själv vad det är som är drivkraften, och det kan ta tid innan du vågar sig dit helt och hållet. Ett författarskap växer ibland långsamt fram, ibland snabbt. Vad du har att berätta måste du gräva fram själv. Under skrivövningar kan nya sidor i skrivandet visa sig när känslor och livserfarenhet får möjlighet att komma upp till ytan. Det finns en magisk känsla i det. 
 

Fånga ditt eget intresse

Ett råd är att välja att skriva om något som fångar ditt eget intresse. Det är också ett av de råd som återkommer från förlagen. Försök inte skriva något som någon annan vill ha, skriv något som du själv brinner för. För om inte ditt eget intresse fångas av det du skriver, hur ska du då lyckas med att fånga andras? Det låter som en självklarhet, men är inte alltid det.
Däremot kan man som etablerad författare anta utmaningar genom att skriva på beställning och därur kan naturligtvis mycket bra litteratur födas. Se bara på Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf eller den mer moderna och kanske svåra Den arge av Gro Dahle, en bilderbok som handlar om en aggressiv pappa.

innehåll

Så skriver du för unga, grundkurs

  1. Grundkurs - så skriver du för unga läsare
    1. Att få ideer
  2. Att få igång flödet
    1. Skapa flöde i ditt skrivande
    2. Skriv nonstop
    3. Associationer
    4. Dagbok
    5. Krokiskrivning
    6. Närstudier och detaljer
    7. Konsten att stanna upp
  3. I begynnelsen var berättelsen
    1. Trettiosex grundhistorier
    2. Skrivövning – Besjäla ett föremål
    3. Inventera ditt skrivande
  4. Vad är barnlitteratur?
    1. Skillnaden mellan barn- och vuxenlitteratur
    2. Förståelse-horisont
    3. Anpassningen
    4. Textutdrag
  5. Barn och deras läsning
    1. Är allt som barn läser barnlitteratur?
    2. Vad är ett barn?
    3. Skrivövning – Berättarens perspektiv
    4. Skrivövning – Barnperspektiv
  6. Ur barnens perspektiv
    1. Vems erfarenhet?
    2. Olika åldrar, olika nivåer
    3. Skrivövning – Konflikten
  7. Barnlitteratur i ett historiskt perspektiv
    1. Den första barnboken
    2. In i modern tid
    3. Övning – Vad är en bra barnbok?
  8. Slutuppgift
    1. Hitta DIN berättelse
  9. Sammanfattning
    1. Att skriva för barn