h1
ylva_carlsdotter_wallin

Slutuppgift - Hitta DIN berättelse

Nu har du gått en grundkurs där du fått en första introduktion till vad det innebär att skriva för barn och ungdom. Jag hoppas att du fått upp ögonen för denna spännande värld och ökat dina kunskaper om skrivande, din egen skrivprocess och ökat din förståelse för att skriva just för de unga.

Övning nedan hoppas jag hjälper dig att komma igång med din egen berättelse. Den är upplagd som flera övningar tidigare – gör ett steg i taget och läs inte stegen i förväg! Allt för att du ska få ut så mycket som möjligt av övningen och inte påverkas av nästa steg. Lägg gärna för eller scrolla så att du inte ser nästa steg i övningen innan du gjort färdigt steget före.

Och glöm inte det allra viktigaste – för att en berättelse ska bli bra måste något stort stå på spel. Vad som är stort är individuellt, men det ska framgå i berättelsen. Skriver du för små barn kan små vardagliga ting vara stora.

Lycka till!
 

Sju steg för att hitta din egen berättelse

Steg 1: 
Lista trettio saker som du just nu är intresserad av. Det kan var vad som helst, stort som smått. Tänk fritt och ärligt.

Steg 2:
Välj ut fem av dem som du gillade även när du var barn.

Steg 3
Undersök om det finns något hinder eller problemställning i intresset. 
Ex. det är dyrt att rida/köpa och ha egen häst. Eller det är svårt att lyckas bli bäst på fotboll. Eller det är jobbigt att vara ihop.

Steg 4: 
Skapa en karaktär genom att välja ut tre tydliga drag. Du kan beskriva huvudet (hår eller hatt), fötterna (vilken sorts skor/barfota) och en personlig sak (ett attribut som säger något om personen).

Steg 5: 
Ge karaktären en vilja/ett önskemål från ett av dina intressen ovan från steg 3.

Steg 6: 
Ta fasta på hindret du också fick fram i steg 3.
Nu har du ett råmaterial att skriva fram en historia av. Och du har allt som behövs för en intrig och därmed en historia. En person, med en vilja, men med ett rejält hinder att ta sig över så det blir spännande att följa hjältens väg. Hur ska det gå?

Steg 7: 
Skriv historien om hur din karaktär trots flera hinder (tre är tillräckligt många för att det verkligen ska skapa en dramaturgi och tillräckligt få för att det inte ska bli tjatigt) till slut når sin dröm och får sin vilja igenom. 
Kom ihåg att det är kampen och hur våra hjältar klarar sina utmaningar som är det vi vill höra om.
 

Foto: Ylva Carlsdotter
Foto: Ylva Carlsdotter

Så skriver du för unga, grundkurs

  1. Grundkurs - så skriver du för unga läsare
    1. Att få ideer
  2. Att få igång flödet
    1. Skapa flöde i ditt skrivande
    2. Skriv nonstop
    3. Associationer
    4. Dagbok
    5. Krokiskrivning
    6. Närstudier och detaljer
    7. Konsten att stanna upp
  3. I begynnelsen var berättelsen
    1. Trettiosex grundhistorier
    2. Skrivövning – Besjäla ett föremål
    3. Inventera ditt skrivande
  4. Vad är barnlitteratur?
    1. Skillnaden mellan barn- och vuxenlitteratur
    2. Förståelse-horisont
    3. Anpassningen
    4. Textutdrag
  5. Barn och deras läsning
    1. Är allt som barn läser barnlitteratur?
    2. Vad är ett barn?
    3. Skrivövning – Berättarens perspektiv
    4. Skrivövning – Barnperspektiv
  6. Ur barnens perspektiv
    1. Vems erfarenhet?
    2. Olika åldrar, olika nivåer
    3. Skrivövning – Konflikten
  7. Barnlitteratur i ett historiskt perspektiv
    1. Den första barnboken
    2. In i modern tid
    3. Övning – Vad är en bra barnbok?
  8. Slutuppgift
    1. Hitta DIN berättelse
  9. Sammanfattning
    1. Att skriva för barn