Välkommen!
Grundkurs - så skriver du för unga läsare
I den här kursen ger jag dig en introduktion till att skriva för barn och unga.
Du får tips och övningar, samt lite orientering i barnlitteraturens historia. Jag diskuterar också begreppet barn och vad som utmärker en text skriven för just barn och unga läsare.
Kursens upplägg ser du i menyn (till höger eller längst ned på sidan beroende på om du använder dator, platta eller mobil). För att komma vidare till nästa steg länkar du vidare längst ned på sidan. Det går alltid att gå tillbaka. Och är du otålig och måste kika i förväg så går det via menyraden längst upp. Men jag vill uppmuntra dig till att inte läsa i förväg utan låt din skrivprocess ta den tid du behöver.
Inte alla vuxenboksförfattare blir bra barnboksförfattare och tvärtom. En del kan dock behärska båda konstarterna och det är som Astrid Lindgren sa inte samma sak att skriva för barn som att skriva för vuxna.
Men går det att lära sig att bli en bättre författare? Eller är det bara en känsla som finns inom en, något intuitivt som bor i magtrakten och som säger att en text är bra? Vad består en skönlitterär text av? Och vad är en bra bok? Går det att dela upp en skönlitterär text i olika delar och skärskåda dem eller består en bra berättelse av helheten? Och går det att utbilda sig till barnboksförfattare?
Frågorna är många, precis som svaren. Och precis som alltid när vi ska göra något, exempelvis tillverka en stol, skriva en låt eller starta ett företag, så kollar vi in hur andra människor har tillverkat en stol, komponerat ett musikstycke eller startat ett företag. Säkert har vi suttit vid ett bord eller hört en låt och har därmed redan en viss kunskap och kanske har vi en aning om vad ett företag är. När vi lär oss något nytt härmar vi, precis som barn gör under hela sin uppväxt.
Genom att studera de olika byggstenarna i litterär gestaltning kan du också vässa din penna. Alla delar hänger förstås ihop och är beroende av varandra. Den bästa skolan är att läsa och inspireras av andra författare, men om du kör fast och vill fördjupa dig kan det vara en bra idé att använda de genvägar som handböcker och kurser är. På så sätt kan du bli mer medveten om exakt vad det är som gör en text bra eller dålig och gå vidare för att utveckla ditt eget skrivande. I den här kursen kommer du få fler verktyg och till slut även några frön till att komma igång.
Vänliga hälsningar och lycka till,
Ylva Carlsdotter
innehåll
Så skriver du för unga, grundkurs
- Grundkurs - så skriver du för unga läsare
- Att få igång flödet
- Skapa flöde i ditt skrivande
- Skriv nonstop
- Associationer
- Dagbok
- Krokiskrivning
- Närstudier och detaljer
- Konsten att stanna upp
- I begynnelsen var berättelsen
- Trettiosex grundhistorier
- Skrivövning – Besjäla ett föremål
- Inventera ditt skrivande
- Vad är barnlitteratur?
- Skillnaden mellan barn- och vuxenlitteratur
- Förståelse-horisont
- Anpassningen
- Textutdrag
- Barn och deras läsning
- Är allt som barn läser barnlitteratur?
- Vad är ett barn?
- Skrivövning – Berättarens perspektiv
- Skrivövning – Barnperspektiv
- Ur barnens perspektiv
- Vems erfarenhet?
- Olika åldrar, olika nivåer
- Skrivövning – Konflikten
- Barnlitteratur i ett historiskt perspektiv
- Den första barnboken
- In i modern tid
- Övning – Vad är en bra barnbok?
- Slutuppgift
- Hitta DIN berättelse
- Sammanfattning
- Att skriva för barn